fbpx
Menu
Menu

Test radu 5 a triedy E bol kedysi veľkým súbojom o cenu pre výkonné sedany. Kto sa najlepšie prepracoval do elektrickej éry?

Nie je to tak dávno, čo BMW skutočne posúvalo hranice, okázalo zlyhávalo v hre na istotu, prijímalo inovácie tak tvrdo, až kosti vŕzgali. Vtedy však nešlo o súťaž o to, kto vyrobí škaredšiu prednú časť – i3 bola tak ďaleko vpredu, že sa zbalila a odišla domov skôr, než ju ostatní dobehli. Model i8 bol hybridný športiak taký experimentálny, že zákazníci museli hľadať vhodné bezpečné slovo. Veci sa však zmenili. Tam, kde má teraz nové BMW radu 5 elektrickú verziu – i5 – zdieľa toto G60 platformu s bratmi s vnútorným spaľovaním, čo nabáda k nevyhnutným kompromisom. Mercedes-Benz medzitým vyrobil architektúru na mieru, ktorá má v úmysle čo najlepšie využiť elektrickú motiváciu – EQE je elektrifikované vozidlo prvého dňa. Takže tam, kde sa zdá, že Mercedes zdvojnásobil svoje úsilie o elektrické vozidlá, BMW akoby sa začalo poisťovať. Všetko však nie je tak, ako sa zdá.

Po prvé, BMW vyzerá lepšie. Áno, môže to byť reakcia konzervatívnej mysle, ale vedľa vajcovitého obláčika EQE má BMW oveľa lepšie tvary a štruktúru. Tradičná trojková škatuľa to síce je, ale jemne vyhladené povrchy a proporcie sú menej rušivé ako u Mercedes, ktorý vyzerá, akoby vznikol ležaním na dne rýchlo tečúcej rieky.

Mercedes má hmotnosť, zatiaľ čo BMW má geometrické svaly. Áno, tá rozšírená nosná dierka prednej mriežky s pohyblivými plastovými klapkami na BMW je trochu do očí bijúca, ale k autu sa hodí viac ako ten ovíjajúci sa bahno, ktorým je nos EQE. Obe vozidlá majú príliš zložité kolesá – BMW na obrázkoch má 21-palcové aerodynamické zliatiny špecifikácie „Individual“, EQE má podobne veľké ráfiky zložené z približne 400 ťažko čistiteľných lúčov – ale pri pohybe okolo vozidla široké zadné svetlá i5 ho robia nižším a širším, zatiaľ čo EQE vyzerá vzadu trochu stlačené.

Rovnaký príbeh je aj vo vnútri. BMW má bezproblémovú zakrivenú sadu obrazoviek rozhrania, Mercedes slušný displej vodiča a trochu prilepenú obrazovku na výšku uprostred. V BMW sa pozeráte cez kapotu, hoci je umiestnená za volantom, ktorý je príliš hrubý, a v Mercedese klesá nos. V BMW sa cítite – a ste – nižšie, viac pilot ako operátor, v Mercedese máte pocit, že sedíte v nízkom SUV. A áno, je tu aj SUV EQE.

Obe zariadenia mierne trpia ochorením digitálnych funkcií, ale BMW sa ľahšie ovláda. Treba poznamenať, že obidva sa dajú vhodne naprogramovať, ak ste ochotní stráviť trochu času, a stojí to za to, pretože, povedzme si úprimne, mnohé z aspektov s pridanou hodnotou po nastavení jednoducho nevyužijete. Nie je zvláštne, že túžime po jednoduchosti.

Ďalším aspektom pridanej technológie je, že obe vozidlá majú do značnej miery otravný systém ADAS (pokročilé asistenčné systémy vodiča), aj keď opäť platí, že obe vozidlá majú možnosť vypnúť elektronický mindrák po príliš dlhom stláčaní tlačidiel a potiahnutí prstom. Ak žijete v experimente pripomínajúcom Trumanovu šou, ktorý pozostáva z dokonale namaľovaných bielych čiar, pohodlne zobrazeného značenia a úzkostlivo zdvorilých ľudí, mohli by fungovať. My však žijeme vo svete, ktorý je na okrajoch trochu nedbanlivý, a dočasné dopravné značky niekedy aplikujú ľudia, ktorí sú veľmi unavení a/alebo dočasne nepríčetní, takže väčšinou skôr rozptyľujú pozornosť ako pomáhajú.

Prekvapenia však stále prichádzajú – čo sa týka priestoru, človek by si myslel, že EV na mieru zhltne obed BMW, ale v BMW je vzadu slušný, ak nie veľkolepý priestor, a hoci EQE boduje priestorom pre ramená, vďaka zvažujúcej sa línii strechy sa zdá byť menšie. BMW nemá batožinový priestor (pod kapotou je niekoľko rúrok a výfuk), ale ani EQE, a BMW má akosi oveľa väčší kufor. Takže táto na mieru šitá platforma EV neprináša žiadnu reálnu výhodu oproti „kompromisnému“ BMW.

„BMW je bezpochyby uspokojujúcejšie vozidlo. Tradičnejšie, ale efektívnejšie.“

A to sme sa ešte nedostali k tomu, ako tieto autá jazdia. Ako športový sedan pôsobí i5 trochu ťažko, ale čím rýchlejšie idete, tým je svižnejší. Riadenie je presné, ovládanie karosérie napínavé, odpruženie drahé. Nerovnosti budete cítiť, ale nebudú vás rušiť, a je tu pokojná rovnováha – je to zábavné auto, s ktorým sa dá trochu pohádať, aj keď nie príliš vzrušujúce. Na druhej strane EQE je limuzínové a menej presné a napriek tomu sa zdá, že ho isté druhy nedokonalostí vozovky zaskočia – na vedľajšej ceste, kde sa BMW zadusí, to bude búchať.

A Mercedes jednoducho nie je zábavné auto – veľmi príjemne sa v ňom jazdí, ale všade inde je trochu otupené. Samozrejme, obe tieto autá majú oveľa rýchlejšie dvojmotorové varianty s menej konzervatívnou povahou – EQE 53 má 626 k/700 N.m (alebo 687 k/738 N.m s balíkom AMG Dynamic Plus), ktoré zvládnu časy 0-62 km/h za 3,5 a 3,3 sekundy. BMW i5 M60 xDrive rozhodne nie je elektrický „M“ automobil, ale 593 k/605 N.m a 0-62 km/h za 3,8 minúty určite neznie ako mimoriadne peší automobil. Ani jedno sa nepodobá na dve autá s nižším výkonom, ktoré tu máme, ale intelektuálna vzdialenosť medzi rýchlym EQE a pomalým EQE je oveľa väčšia ako v prípade dvoch produktov BMW.

Záver a zhodnotenie

  • BMW i5: Veľmi solídny elektromobil. Nie je taký vzrušujúci ako M60, ale je na hranici medzi účinnosťou a zábavou. Vyzerá tiež decentne. 8/10
  • Mercedes EQE: Slušný elektromobil, ktorý je v niektorých oblastiach skvelý, v iných mierne sklamaný. Ešte nie je úplne vychytaný. 6/10

Zdroj: TopGear

Leave a Comment

Compare Listings

Porovnať (0)