S príchodom najnovšieho elektrického Volva to vyzerá nádejne – ale aj súčasná úroda elektrických crossoverov má čo povedať.
Dovoľte, aby som vám predstavil Volvo EX30. Myslím, že by ste si mohli sadnúť. Je rýchle, žiadané, krásne spracované a stojí menej ako 34 tisíc libier. Spočiatku som nevedel pochopiť, ako to Volvo za tie peniaze dokázalo. Neskôr som na to prišiel.
Ale začneme tu: hodnota. Elektromobily dostávali na frak za to, že nie sú dostatočne dostupné, ale teraz začíname vidieť, ako ceny klesajú. Nie úplne na úroveň MG4, ale dosť na to, aby ste sa posadili a spozorneli. Ako vidíte, všetky začínajú približne od 35 000 GBP. Ak zložíte zálohu šesťtisíc, môžete mať Smart #1 za 280 libier mesačne počas troch rokov. To vôbec nie je zlé. V skutočnosti to nie je zlé auto, ako sa ešte dozviete.
Toto je jadro trhu s elektrickými vozidlami, odtiaľto bude pravdepodobne pochádzať budúci rast. Pretože crossover. Nemusia to byť nevyhnutne len tieto štyri autá, pretože sa rozlievajú v hlbokom bazéne talentov, ktorý siaha od zdvihnutých hatchov, ako je Renault Megane E-Tech, až po nové prírastky z Číny – spomeňte si na BYD Atto. Zaujíma vás, ako to všetko do seba zapadá? My tiež, a preto sme súbežne s týmto testom natočili film o 10 vozidlách. Pozrite si ho na YouTube alebo nižšie.
Tieto štyri sa navzájom prekrývajú a zaujímavým spôsobom porovnávajú. Napríklad Volvo a Smart sú príbuzné: Volvo je vo vlastníctve čínskej spoločnosti Geely, ktorá vlastní aj 50 % spoločnosti Smart v rámci spoločného partnerstva s Mercedesom. Obe vozidlá teda používajú rovnaký motor, batériu a základný podvozok. Majú však rozdielne veľkosti, One (odmietame používať hashtag. Nebude sa dobre datovať a je rovnako iritujúci ako naliehanie VW, že Up vyžaduje výkričník) sa radí priamejšie k Hyundai Kona. Medzitým sa slnečne žltý Avenger dobre odráža – doslova – od machovo žltého EX30. Obidve vozidlá sa podobne radia z hľadiska veľkosti, vnútorného priestoru, celkového správania a dôrazu, ktorý kladú na dizajn. A tým sme sa dostali do úplného kruhu okolo našej štvorice.
Slovo o rozsahu. Hyundai je tu najdrahší a nemusíte hľadať ďaleko, aby ste zistili prečo. Má 65 kWh batériu, zatiaľ čo všetky ostatné sú o 15 kWh menšie. Kľudne môžete mať Konu so 48kWh akumulátorom, čím sa cena zníži na sto libier od žltej dvojice. V súčasnej podobe má Kona deklarovaný dojazd podľa WLTP 319 míľ. S menším akumulátorom je to 234 míľ, čo je – hádate správne – na úrovni ostatných.
Stále tu však existuje pomerne veľký rozdiel medzi najvýkonnejšími (Jeep Avenger s deklarovaným dojazdom 249 míľ) a najmenej výkonnými (Smart One je schopný prejsť len 193 míľ). Rozdiel nemusíte hľadať ďaleko. Hovorte si, čo chcete o kompaktných rozmeroch Jeepu, ale neváži veľa. S hmotnosťou 1 520 kg je o štvrtinu tony ľahší ako Smart a to, že nemusíte ťahať všetku tú hmotnosť, je veľký rozdiel. Nie že by niektorý z nich vážil toľko, koľko uvádza. Všetky sme postavili na profesionálnu rohovú váhu. Klobúk dole pred Volvom, ktoré je len o 17 kg ťažšie, ako sa uvádza. Smart a Jeep mali o 50 kg viac, zatiaľ čo „sľubujem, že mám 1 698 kg“ Hyundai mal v skutočnosti 1 791 kg…
Minimálne žiadna nemala dve tony, nehovoriac o troch tonách, na ktoré nás Volvo už upozornilo, že EX90 bude pravdepodobne vážiť. Žiadna značka však nie je motivovaná znižovať hmotnosť, keď sa v súvislosti s elektromobilmi sústreďujeme skôr na dojazd ako na účinnosť. Môžu jednoducho namontovať väčšie batérie a nikoho to nezaujíma. Musíme sa starať. Väčšie batérie by sa nemali považovať za dobrú vec. Nejde len o hmotnosť samotných batérií, ale aj o to, že všetko ostatné musí byť posilnené, aby to zvládli. Dokonca aj v mraze by Avenger spokojne škrípal s viac ako 3,5mpkWh, zatiaľ čo Smart sa snažil dosiahnuť 3,0. To tiež znamená, že jeho prevádzka je primerane lacnejšia, a to je pri stále vysokých cenách elektriny dôležité.
Volvo a Jeep sú najatraktívnejšie. Smart je typ auta, ktoré by mohol šoférovať moderátor detskej televízie „Som blázon, ja“. Je veselý a bláznivý zároveň a rovnako ako ten skutočný je vybavený pochybným príčeskom Toytown. Okrem svetelnej lišty (kde sú predné svetlá? Aha, sú priamo v predných rohoch, najzraniteľnejšom mieste každého auta. Prasknuté šošovky od parkovacích nárazov ahoj). Hyundai je medzitým neohrabaný. Pozrite sa na tie vypukliny na bokoch, zvláštne línie a nezmyselné záhyby. Na čo mysleli dizajnéri? Tvárou v tvár týmto štyrom sa nikto neprikloní ku Kone.
Avenger úspešne nadväzuje na históriu značky Jeep, hrá úlohu veľkého auta, hoci nič také nie je. Je dlhý len niečo vyše štyroch metrov. Volvo medzitým vymieňa retro prvky za chladnú sofistikovanosť. Je čisté a žiadané, vyzerá draho, má takú tú beztriednu klasiku, akú mal kedysi VW Golf, schopný pritiahnuť široké publikum. Tí však neprídu pre jeho praktickosť. Dve z týchto áut budú dobre fungovať pre mladé rodiny. Ani jedno z nich nie je žlté. Vďaka nižším líniám strechy a zhrbeným zadným partiám majú Jeep aj Volvo tmavé a stiesnené zadné priestory a topánky určené na niečo viac ako na týždenný nákup. Smart a Hyundai by sa obidva hodili na víkendový výlet pre štyroch. One má napriek spoločnému podvozku o 100 mm dlhší rázvor ako EX30, pričom sa zdá, že všetky tieto prostriedky išli na priestor pre nohy vzadu. Je tu najveľkorysejším vozidlom s vysokou strechou a vzdušnou, svetlou kabínou, ale batožinový priestor je sotva väčší ako u dvoch menších. Budete v ňom prevážať skôr batožinu ako cestujúcich? Kona a jej 466-litrový kufor. Určite ju nebudete mať kvôli dizajnu interiéru. Je tu šedivejšie ako v Slough. Nie je tu žiadny tón ani štruktúra, akoby niekto ukázal dizajnérom obrázok lektora Open University zo sedemdesiatych rokov a povedal: „Navrhnite mu kabínu“. Mdlé a nevýrazné, nemá to žiadnu štruktúru ani tón, je to Nytol medzi kabínami áut. Ale má tlačidlá. Vlastne ich je veľa. Majú tiež dobrú veľkosť a sú logicky rozmiestnené.
Teraz navštívte Volvo, kde došlo k nemilosrdnej čistke všetkých tlačidiel. To aspoň čiastočne vysvetľuje úsporu peňazí. Nie je to však prvá vec, ktorú si všimnete. Vnútorné kľučky dverí sú tieto nádherné plátky kovu, výduchy ventilácie sú otvorené a jemné, čalúnenie a materiály sú na umretie. Polestar – luxusné Volvo? Omyl. Tá elegantná čistota, prehľadné úložné priestory, spôsob, akým sa držiaky na poháre vysúvajú zo stredovej konzoly lakťovej opierky, to všetko pôsobí veľmi upokojujúco.
Až kým sa v ňom nezačnete pohybovať. Chcete nastaviť bočné zrkadlá? Otvoriť odkladaciu skrinku? Vypnúť pomocné zariadenia vodiča? Zapnúť svetlá? Uhádli ste: odskočíte si k dotykovému displeju. Je to dobrá dotyková obrazovka, bez problémov najlepšia v tejto oblasti, s dobre navrhnutými ponukami a (väčšinou) logickým, čitateľným usporiadaním. Je tu však veľa volieb a možností a pokiaľ som zistil, žiadna z nich neumožňuje vypnúť pekelný systém varovania vodiča. Pípa stále. Ale prečo pípa?
Informácie sa na obrazovke zobrazia v malom formáte, takže sa pozriete na druhú stranu. Dávajte pozor na cestu, píše sa tam. Ale ja som dával pozor, kým si nezačal bonzovať. Prichádzate na kruhový objazd, pozrite sa doprava. To bong. Pozrite sa na tachometer. Je to bong.
Toto nie je upokojujúce. Smart je rovnaký, rovnako ako – v menšej miere – Hyundai a Jeep. To nie je pokrok. Nie sú to bezpečnostné systémy, zvyšujú stres, obavy a únavu, pretože nikdy nepustia – prekročenie o 1 km/h, prečiarknutie bielej čiary, auto pred vami. Môžu sa vyľakať, zasahovať, nemajú žiadnu jemnosť, žiadnu znalosť poľahčujúcich faktorov. Aktualizácie softvéru by mali – mali – zlepšiť situáciu. Musia.
Kabína Jeepu pôsobí po Volve lacným dojmom, ale tak on, ako aj Smart majú pocit zábavy, ktorý EX30 nemá. Majú odvážne farebné panely, neberú sa príliš vážne. V One by som sa zaobišiel bez rušivej animovanej líšky, ale okrem toho je Smart sympatická vec. Vzpriamené A-stĺpiky zlepšujú výhľad, pred vodičom je ďalšia informačná obrazovka, ktorú Volvo nemá, sedadlá sú pohodlné. Je veselý. Nechcete, aby sa vám v ňom páčilo, ale páči sa vám a bude sa páčiť aj vašej rodine.
Je to aj celkom rýchle. Iste, je to trochu puding, ale vysoká, vzdušná kabína má tu najlepší výhľad dopredu a ako všetky tieto autá je ľahká, ľahká a tichá. Je to dokonale príjemné a absolútne nevzrušujúce. Obávam sa, že ani z jedného z nich si veľa odmeny neodnesiete. Najväčšiu mechanickú interakciu môžete mať s pádlami Hyundai pre rekuperáciu.
Jeep je pravdepodobne najdynamickejší, čo sa vám asi zdá veľmi zvláštne, ak si myslíte, že ide o americké auto. Nie je to tak. Je súčasťou megakorporácie Stellantis, je kópiou Peugeotu e-2008/DS3 e-Tense a jeho ovládanie má naozaj nádych francúzskej bezstarostnosti. Volvo s hmotnosťou o 200 kg vyššou, ale s výkonom 114 k navyše, je oveľa rýchlejšie – v skutočnosti je tu najrýchlejším vozidlom. A je najmenej nadšené svojou vlastnou zdatnosťou. Žiadny náznak radosti zo života. Podvozok dokáže držať krok bez toho, aby sa hádzal a vzpieral, ale nenechajte sa zlákať na dvojmotorovú verziu tohto (alebo Smartu s označením Brabus). Kupujete si rodinné auto, nie raketové sane, a 268 koní už stačí na to, aby ste ho podľa našej časomiery vypichli na 62 km/h za 5,3 s.
„Smart aj Volvo používajú čínske spodky a úspešne ich obliekajú do európskeho oblečenia“
A okrem toho má EX30 nepríjemne ľahké riadenie – aspoň dovtedy, kým sa neponoríte do menu a nespevníte ho. Má zadný náhon, takže pri výjazde z kruhových objazdov nedochádza k riadeniu krútiacim momentom, a na prechádzanie mestom je tu najlepší. Vyštartuje z trate, prechádza medzerami a všetko zvláda na jednotku. Ani na diaľničnom ťahu nepadá na hubu – to tu nemá nikto, hoci upozorňujeme, že Jeepu dochádza dych skôr ako ostatným – 154 koní je len tak akurát.
A to Jeep naozaj vystihuje. Je to žiaduci dizajnový kúsok, vyzerá dobre a poradí si s vecami, ale vo vnútri pôsobí lacno a kvalita Volva ho robí predraženým. Smart sa blíži k tomu istému ako Hyundai – je to šťastnejšie, dotykovejšie a optimistickejšie auto. Ak patríte k ľuďom, ktorí sa nestarajú o autá nad rámec praktickosti a spoľahlivosti, a potrebujete priestor na rodinné záležitosti, majte Hyundai. Ten vás nesklame. Len nezabudnite, že môžete mať benzínovú Konu a ušetriť takmer 10 tisíc libier… Elektrická je sofistikovanejšia voľba, ale nie je pre každého.
Spoločnosť Geely teda v tomto teste získala jeden-dva body. Smart aj Volvo používajú čínske spodky a úspešne ich obliekajú do európskych šiat. Smart, aby sme ho zatratili, je lepší, než si myslíte, že bude, ale Volvo je naším víťazom. Nie je síce priestranné a jeho systémy zasahujúce do riadenia sú nepríjemné, ale dizajn, kvalita a prevedenie sú bezkonkurenčné. A má atraktívnu cenu. Výborne Volvo, toto pôsobí ako Polestar.
Zdroj: TopGear